5 راهکار مدیریت زمان برای کار در خانه
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ تاریخ انتشار

1. برای ساعات خود برنامه‌ریزی کنید

مدیریت زمان با برنامه‌ریزی شروع می‌شود. سعی کنید ساعت کاری مشخصی در روز داشته باشید تا مرز بین کار و استراحت شما مشخص باشد. اگر کودک خردسال دارید سعی کنید کارهای مهم خود را که نیاز به تمرکز بالا دارد در زمان چرت زدن کودک انجام دهید. با برنامه‌ریزی مشخص در طول روز هم تکلیف خودتان مشخص است هم اهالی خانواده که می‌دانند در ساعت‌های مشخص نباید مزاحم شما شوند.

2. اگر توانش را ندارید چند وظیفگی را کنار بگذارید

در ساده‌ترین تعریف ممکن، چند وظیفگی یعنی انجام چند کار به طور همزمان. بسیاری از خانم‌ها می‌توانند در لحظه روی چند کار تمرکز کنند و کار خود را جلو ببرند ولی از آن‌سو بسیاری از مردان که درگیر چند وظیفگی می‌شوند با یک دوجین کار نیمه تمام رو به رو شده که استرس آن نابود کننده است. اگر ظرفیت چند وظیفگی را ندارید کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و بعد از اتمام یک کار، کار بعدی را شروع کنید.

  • پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر با مفهوم چند وظیفگی کتاب رایگان (چند وظیفگی ممنوع) منتشر شده توسط ماهنامه شبکه را بخوانید.

3. نگذارید انجام کارهای روتین خلاقیت شما را نابود کند

کار در خانه باعث می‌شود به ناچار درگیر انجام کارهای روتین زندگی مانند نظافت خانه، شستن ظرف و لباس، بچه داری، پخت و پز و... شوید. عادت به کارهای روتین یعنی کشتن خلاقیت. سعی کنید در انجام همین کارهای روزمره تفاوت ایجاد کنید و ذهن خود را باز کنید تا راه‌های جدید را طی کند. وقتی در خارج از منزل کار می‌کنید با افراد مختلفی در ارتباط هستید و اتفاقات متفاوتی برایتان پیش می‌آید که باعث می‌شود به ایده‌های جدیدی برسید. وقتی در خانه کار می‌کنید باید چند برابر حواستان به خلاقیتتان باشد!

4. خود و خانواده‌تان را بشناسید

 حالات انسان‌های مختلف در ساعات روز با یکدیگر متفاوت است. برخی صبح اول وقت بیشترین بازدهی را دارند، برخی آخر شب که سکوت کامل است تمرکز بیشتری در کار دارند. برای کار در منزل بهتر است که بررسی کنید چه ساعاتی از روز ساعات طلایی کار شماست و کارهای مهم و نیاز به تمرکز و خلاقیت را بگذارید برای آن ساعات. 
نکته دیگری که برای کار در خانه حائز  اهمیت است توجه به خانواده و اطرافیانتان است. درست است که کار شما در خانه است ولی خانواده‌تان هم به شما نیاز دارند. با یک برنامه‌ریزی زمانی دقیق هم از کار خود لذت ببرید هم از از کنار خانواده بودن.

5. از ابزار ارتباطی درست در جای درست استفاده کنید

یکی از خوشبختی‌های ما این است که در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و راه‌های زیادی برای ارتباط گرفتن با افراد وجود دارد. اما توجه به این نکته که از ابزار ارتباطی درست در جای درست استفاده کنیم بسیار اهمیت دارد.

  • ایمیل: زمانی که می‌خواهید یک پیام مشخص که بحثی در آن وجود ندارد را برای کسی ارسال کنید از ایمیل استفاده کنید که زمان کمتری از شما گرفته شود.
  • پیام رسان: اگر موضوع کمی جای بحث دارد و نیاز به مستندات دارید از پیام رسان ها استفاده کنید که بعدا قابل پیگیری باشد. 
  • مکالمه تلفنی: اگر برای تفهیم یک موضوع یا ارائه یک پیشنهاد می‌خواهید با کسی ارتباط بگیرید از تماس تلفنی استفاده کنید.

همه ما کاربرد ابزار‌های ارتباطی را می‌دانیم ولی اینکه از چه ابزاری در چه شرایطی استفاده کنیم نکته بسیار مهمی است. مثلا فرض کنید برای ارسال یک پاسخ قاطع یا می‌توانید از ایمیل استفاده کنید (زمان مورد نیاز: 2 دقیقه) یا تماس تلفنی برقرار کنید پس از اعلام پاسخ اطلاعاتی از وضع هوا و احوالات خانواده بینتان رد و بدل شود (زمان مورد نیاز: 10 دقیقه).

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg